tisdag 11 oktober 2011

A village affair

Nu blir det engelsk småstadsfilm minsann! A village affair är från från 1995 och gjord efter Joanna Trollopes roman.

Vad handlar då filmen om? Jo, konstnären Alice är gift och har barn med advokaten Martin (Som spelas av Inspector Lynley!), men hon är inte lycklig och kan inte måla längre. När familjen flyttar från stan till en liten by blir de vänner med Clodagh, som till skillnad från Alice är mycket glad och full av energi. Hon charmar direkt hela familjen. Martin börjar flirta med Clodagh, men det visar sig snart att det inte är Martin som Clodagh är intresserad av. Snart har Alice börjat måla igen och hon börjar till och med sätta upp sig mot sin diktator till svärmor. Då kommer Martins bror på besök och han börjar direkt misstänka att det är något mellan de två kvinnorna.

Det är bra skådespelare i den här filmen och den känns mycket engelsk, speciellt i de jättefula tantiga kläderna... Även om den är bra gjord och ibland lite smårolig så tror jag inte det är en film jag kommer att minnas så länge. Dels måste jag erkänna att jag inte gillade slutet och dels var huvudpersonerna inte några jag direkt kände med. Det får bli en halvdålig placering på topplistan för A village affair, mest på grund av avsaknad av elektricitet och romantik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar