söndag 9 oktober 2011

Highly strung (Je te mangerais)

Vad många namn den här filmen har. Highly strung i England, You will be mine i USA och Je te mangerais i Frankrike, där den är gjord. Innan man sett filmen kan man alltså dra slutsatsen att det är något som är väldigt spänt, nån som mycket bestämt vill ha någon och någon som skulle kunna äta någon. Jag tror jag gillar den amerikanska titeln för det känns som att den bäst beskriver handlingen.
Det här en läskig film. Den är psykologisk-thriller-läskig. Det står också på omslaget att filmen ska vara en blandning mellan Single white female och Page turner.
Det handlar om pianostudenten Marie, som har kommit in på en fin musikskola i Lyon. Hon har inte råd med eget boende så hon får flytta in hos sin barndomsvän Emma som hon inte sett på många år. Först blir hon fascinerad av att Emma har blivit så vacker, har så snygga kläder och verkar vara så självständig, men efter ett tag börjar man förstå att något är konstigt med Emma. Hon vill inte att de ska ta med några vänner hem till lägenheten och helst vill hon inte att Marie umgås med någon annan än henne. Snart försöker hon också förföra Marie och fastän Marie inser att något är konstigt med Emma har hon svårt att stå emot. Emma vill äga Marie och är otroligt svartsjuk och manipulativ.
Jag satt på helspänn hela filmen och sa: Nej, nej, gå inte in där! Gör inte sådär! Lyssna inte på henne! Alltid alltid, gör de där huvudpersonerna helt fel saker i filmer. Men det måste ha varit en rätt bra film, för jag levde mig in i den och inte en enda gång tänkte jag på karaktärerna som skådespelare. Och efteråt bestämde jag mig för att aldrig någonsin mer lära känna någon ny människa. Vem vet vilka psykopater som döljer sig bakom vänliga ansikten? Okej, det där gick över redan nästa dag, men ändå…
Om vi sedan går över till placeringen. Ett av kriterierna är som bekant hur stor del av filmen som tas upp av en lesbisk kärlekshistoria. Där skulle man kunna svara att 0 procent av filmen är lesbisk kärlekshistoria, för kärlek är inte alls vad den här filmen handlar om. Den är en maktkamp. Jag ska därför försöka baka ihop faktumet att filmen har hög kvalitet med faktumet att den inte alls innehåller någon kärlek och romantik. Och utfallet blir… Hmm… Ja, det får bli någonstans i lägre mitten av listan. Men det betyder nu alltså inte alss att filmen är dålig utan bara att den inte är så lesbisk. Och kom nu ihåg att inte umgås med någon på några timmar efter ni sett den…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar