söndag 9 oktober 2011

Here come the girls 1

Det här är inte en film utan nio kortfilmer. Faktiskt håller de flesta av filmerna rätt bra klass. Jag ska nu berätta lite kort vad de olika filmerna handlar om. Ja, väldigt kort berättar jag, eftersom det är kortfilm. =)

A soft place - Två kvinnor sitter på en tvättomat och pratar. De har fått ett problem som inkluderar kärlek och tuggummi.

Private life - Varje fredag lämnar Ruth sitt jobb på textilfabriken och tar tåget in till Manchester. Där träffar hon en man på plattformen, de blir mycket glada att se varandra, går in på toaletten och.... nej, det är inte alls som ni tror.

Dani and Alice - Nej, det är inte tjejerna från L-Word. Det här är en läskig film som handlar om svartsjuka och misshandel.

Below the belt - Två sjuttonåriga tjejer boxningstränar tillsammans, men det finns mer än så i luften och när de kommer hem händer en del annat...

Fem - Jag ska vara helt ärlig. Den här filmen orkade jag inte se klart, fastän den bara är 10 minuter. Det är en konstfilm och en sömnig röst läser ord medan bilder visas. Enligt texten bak på filmen är det här "portraying femininity from ancient mythology and popular cinematic culture." Okej.

Wicked desire - Familjen Crabb inser att deras dotter Jessica låtsas vara en kille i skolan. "Nästan som i Dårfinkar och Dönickar", som H uttryckte det. Mamman i familjen vill försöka göra Jessica "normal" igen.

Congratulations Daisy Graham - Vad gör man när ens älskade blivit senil och bara minnena och ett skal av henne finns kvar? Daisy vet vad hon ska göra. Hon har en kula och hon laddar geväret.

Late - Det ringer och ringer hemma hos Maggie men ingen svarar. Tjejen hon just träffat lämnar uppgivna meddelanden på telefonsvararen och vännerna undrar var hon är. Var är hon egentligen?

Happy birthday - En historia om två par. I det ena paret vill den ena tjejen ha barn. Men hon vill inte vara gravid. Det ska flickvännen vara. Flickvännen håller inte med. I det andra paret har femmetjejen plötsligt fått för sig att hon vill sätta på flickvännen, butchige Jack. Jack är väldigt nervös inför detta. Hur gör man?

Så! Det var alla filmerna. Av nio stycken gillade jag alltså åtta. Därför kan jag helt klart rekommendera Here come the girls. Det blir förstås lite speciellt att placera in denna kortfilmssamling på listan. Den får komma efter de fullängdsfilmer som jag tycker är sevärda, men före de fullängdsfilmer som jag tycker man kan hoppa över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar