tisdag 11 oktober 2011

Fucking Åmål (Show me love)

Den förra gången jag såg den här filmen var på bio 1998, när jag var 18 år. Då tyckte jag den var helt underbar, men jag misstänkte att den skulle ha förlorat lite i aktualitet sedan dess. Dessutom har jag själv blivit bra mycket äldre så säkert skulle jag se på den med mer kritiska ögon. MEN...! Jag måste erkänna att jag tycker Fucking Åmål är jättebra fortfarande. Även om inte Loket har Bingo-Lotto längre är det mesta i filmen precis lika aktuellt fortfarande, för filmen fångar tidlösa saker, som den där osäkerheten man känner när man är ung. Man vill så gärna passa in. Och så vill man slå sig fri från föräldrarna och bli en egen person. Fucking Åmål är dessutom THE-komma-ut-film! Elin är inne, accepterad, där man ska vara, men det kan ändras så snabbt om någon upptäcker en svaghet hos henne. När hon blir kär i Agnes blir hon så livrädd att hon till och med blir ihop med en kille bara för att dölja det.

Något som jag funderade på 1998 och som jag funderar på nu med är: Vad hände sen? Vad hände när de gått ut från toaletten, druckit upp sin Oboy och kommer till skolan nästa dag? Det får man kanske fantisera om själv. Eller så får Lukas göra en Fucking Åmål 2. Det vore väl nåt! Fast Alexandra Dahlström och Rebecca Liljeberg är lite stora nu förstås... En riktigt bra placering blir det förstås för Fucking jävla skit Åmål!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar